پایان دومین جشنواره عکس برج میلاد تهران با اعلام برگزیدگان و اجرای ویژه زند وکیلی بازگشت Back

دومین جشنواره بین‌المللی عکس برج میلاد تهران با حضور هنرمندان، مدیران شهری و هیات داوران این دوره از جشنواره عکس برج میلاد تهران همزمان با هفتمین سالگرد افتتاح برج میلاد تهران به عنوان یادمان ملی ایرانیان اول مهرماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی برج میلاد تهران، این دوره از جشنواره علاوه بر تقدیر از برندگان، از مهندس حافظی طراح برج میلاد و از حسن قائدی به عنوان عکاس مدافع حرم نیز تجلیل شد.

مراسم اختتامیه که اجرای آن برعهده امیرحسین مدرس بود، با حضور مجتبی عبداللهی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مدیرعامل برج میلاد تهران، جمعی از هنرمندان شامل جمشید مشایخی، علی مرادخانی، منصور ضابطیان، افشین شاهرودی، فرزاد موتمن، لاله اسکندری، گلاره عباسی، علی درستکار، مسعود فروتن، علی حسن‌پور و همچنین اعضای هیات داوران جشنواره شامل اسماعیل عباسی، ابراهیم حقیقی، ساتیار امامی، وحید سالمی و مسعود زنده روح کرمانی در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حامد رهنما دبیر دومین جشنواره عکس برج میلاد تهران در سخنانی کوتاه گفت: فراخوان جشنواره از تیرماه منتشر شد و استقبال خارج از انتظار بود،بگونه ای که از شهرهای بسیار دور ایران نیز دبیرخانه آثاری را دریافت کرد.

وی افزود: بیش از پنج‌هزار اثر از ۳۲ استان به دبیرخانه جشنواره عکس برج میلاد ارسال شد که پنج داور طی دو روز این عکس‌ها را در دو بخش تلفن همراه و تجهیزات حرفه‌ای داوری کردند.

برج میلاد نمایشگاهی از هنر و توان ایرانیان است

در ادامه  مراسم علی درویش پور مدیرعامل برج میلاد تهران طراح برج میلاد در دومین جشنواره عکس برج میلاد که اول مهرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برگزار شد، اظهار کرد: این برج برای بازدید ۵ / ۱ میلیون نفر در سال طراحی شده است. برج میلاد را مهندسان ایرانی طراحی کرده‌، ساخته و به بهره‌برداری رسانده‌اند. این‌طور نیست که به تجربه‌های جهانی توجه نکرده باشیم، بلکه ایده‌هایی را هم از شرکت‌های تأسیساتی خارجی گرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: برج میلا نماد مجسم «ایرانی می‌تواند» است. این برج، نمایشگاهی از هنر و توان ایرانیان است، نمایشگاهی از تخصص‌های مختلف از جمله عمران، برق و مخابرات، همچنین میزبان شایسته مهمانان خارجی و هموطنان عزیزمان.

به گفته درویش پور، دومین جشنواره عکس برج میلاد بهانه‌ای بود تا این نمایشگاه را ثبت کنیم و بار دیگر ارزش‌های‌مان را به ایرانیان یادآور شویم.

وی با تشکر از حضور سفرای کشورهای مختلف در این مراسم توضیح داد: درصدد هستیم تا آثار راه یافته به جشنواره در کشورهای مختلف در قالب نمایشگاه عکس برگزار کنیم و ما آمادگی خود را در این زمینه اعلام می کنیم.

طراح برج میلاد: با ساخت برج میلاد به آسمان نزدیک شدیم

تقدیر از محمدرضا حافظی طراح برج میلاد از دیگر بخش های مراسم بود.

محمدرضا حافظی در سخنانی کوتاه گفت: برج میلاد، آسمان را نزدیک کرد. آن روز که گفتیم نمی‌توانیم، دیدیم که با برج میلاد می‌توانیم. میلاد به آسمان نزدیک شد و در دایره توانمند ایرانی قرار گرفت.

وی افزود: من به نمایندگی از گروهی از مهندسان در این مراسم حاضرم. این برج حاصل دسترنج مهندسان و کارگرانی است که از سال ۱۳۷۲ در اینجا کار کرده‌اند و شاید من کوچک‌ترین نقش را در آن داشته‌ام.

طراح برج میلاد گفت: در تاریخ ما، بناهای شکوهمندی وجود دارد که دستاورد مهندسی جهان است؛ اما معماری بناهایی مثل گنبد سلطانیه یا گنبد قابوس، یک معماری متعال است که مراحلی را طی کرده است. ما در تعریف معماری متعال سلسله مراتبی داریم؛ معماری‌ای که پایدار و ماندگار باشد و قبل از نهایی شدن، جامعه فنی آن را بپذیرد.

حافظی اظهار کرد: آنچه معماری را موفق می‌کند، مردمی بودن آن است. چند سال پیش که یک مهندس سوییسی از برج میلاد دیدن کرد، گفت که زمانی خوشحالم که مردم در کنار دستاورد زندگیم حضور داشته باشند یا بچه‌ها در کنار آن بازی کنند. من نیز حالا که می‌بینم مردم در کنار برج حضور دارند خوشحالم.

به گفته حافظی، هدف اول برج میلاد، مخابراتی بوده است. اگر مردم این برج را دوست دارند، پس موفق بوده است. ما برای ساخت این برج از سال ۱۳۷۱ و در مدیریت آقای کرباسچی در شهرداری، به معاونت فنی هدایت شدیم و با وجود این‌که عمری طولانی صرف ساخت برج شد، اما دستاورد آن جمع حاضری است که مقابل من نشسته‌اند. امیدوارم جرأت و شجاعتی که برای ساخت این برج شکل گرفت، برای انجام پروژه‌های دیگر در آینده نیز ایجاد شود.

جمشید مشایخی: تقدیر از هنرمندانی که خالق آثار زیبا هستند لذت بخش است

سپس جمشید مشایخی، علی مرادخانی - معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجتبی عبداللهی - معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران - از طراح برج میلاد تقدیر کردند و لوح تقدیری از سوی شهردار تهران و همچنین لوح «ایرانی می‌تواند» که شعار این جشنواره عکس نیز بود، به او اهدا شد.

جمشید مشایخی - بازیگر پیشکسوت - نیز در جملاتی کوتاه گفت: چه لذتی بالاتر از این‌که ببینیم در ایران که هزار سال سابقه و فرهنگ دارد، به وسیله عزیزانی، مکانی زیبا و با ارزش ساخته شود.

تقدیر از عکاس مدافع حرم

همچنین در این مراسم، از حسن قائدی - عکاس جنگ در عراق و سوریه - نیز تقدیر شد. او نیز در سخنانی گفت: حق جامعه عکاسی این است که جشنواره‌های این‌چنینی بیشتری داشته باشند.

قائدی بعد از قدردانی از عکاسان خبری حاضر در سالن همایش‌های برج میلاد، گفت: برنامه تمام می‌شود و ما دنبال کارمان می‌رویم، اما عکاسان حاضر در سالن، تا دو سه ساعت بعد درگیر ارسال عکس‌های خبری هستند.

این عکاس افزود: هنگامی که در عراق و سوریه عکاسی می‌کردم، احساس کردم عکاسان دوران دفاع مقدس چه کار عجیب و غریبی انجام داده‌اند. با تجهیزات دستی به میدان‌های جنگ می‌رفتند و در سن حدود ۲۲ سالگی می‌جنگیدند. صمیمانه دست آن‌ها را می‌بوسم و می‌خواهم بگویم قدر شما و عکس‌های‌تان را می‌دانیم و از عکس‌های‌تان بسیار یاد گرفته‌ایم.

قائدی با بیان این‌که قدر امنیت و شرایط خوبی را که در کشور داریم، بدانید، اضافه کرد: دور تا دور کشور ما پر از مهمات است که سعی می‌کنند به هر طریقی انفجاری انجام دهند؛ اما کسانی که من در عراق و سوریه دیدم اجازه نمی‌دهند حتی یک فشنگ به کشور ما برسد.

وی همچنین تصریح کرد: من عکاس جنگ نیستم، اما به‌جز موضوع عکاسی باید سه جنگ دیگر انجام داد؛ از طرفی باید به نهادی بگوییم تو را به خدا شما هزینه بلیت ما را بدهید تا بتوانیم برویم و عکاسی کنیم، از طرفی باید یا لنز دوربین یا ماشین‌مان را بفروشیم تا پروژه‌ای شکل بگیرد، این بخشی از جنگ ماست. جنگ دیگر ما عکاسی کردن است و جنگ سوم به‌دنبال پشتیبان مالی بودن تا بتوانیم عکس‌های‌مان را منتشر کنیم. چقدر هم از عکاسان انتظار دارند که هیچ کسی جذب رسانه‌های خارجی آن طرف آب نشود. خدا رو شاکرم که در دو جنگ پیروز شدم و امیدوارم در جنگ سوم هم بتوانم پیروز شوم.

بعد از صحبت‌های قائدی، از خانواده شهید تقی ارغوانی - عکاس مدافع حرم - تقدیر شد. 

اسماعیل عباسی - یکی از داوران این جشنواره - نیز گفت: امیدواریم سال آینده همین زمان، سومین دوره جشنواره عکس برج میلاد را برگزار کنیم.

در ادامه این مراسم، برگزیدگان دومین جشنواره عکس برج میلاد معرفی شدند.

در بخش عکاسی با تلفن همراه، مانا حجازی مقام اول، زهرا غفوریان مقام دوم و مصطفی وثوق‌کیا مقام سوم را کسب کردند. پریسا یزدی، آریان نوبخت و مهدی عباسی در این بخش تقدیر شدند.

در بخش عکاسی با تجهیزات نیز سیدعلیرضا تارا مقام اول، محسن جعفری مقام دوم، سهیل زند آذر مقام سوم را کسب کردند و از حسین قربانی مهرزاد، علی شریفی و شهرام شهرابی تقدیر شد.

پس از اعلام برگزیدگان این دوره از جشنواره عکس برج میلاد تهران، گروه زند و علی زند وکیلی خواننده این گروه روی صحنه آمده و کنسرت خود را برای مخاطبان اجرا کردند که بسیار با تشویق مردم مواجه شدند.

این دوره از جشنواره عکس برج میلاد تهران با افتتاح نمایشگاه آثار راه یافته به این دوره در گالری برج میلاد تهران به اتمام رسید. نمایشگاه عکس دومین جشنواره عکس برج میلاد تهران به مدت یک هفته میزبان علاقه مندان از ساعت 9 صبح تا 20 است.


پایان دومین جشنواره عکس برج میلاد تهران با اعلام برگزیدگان و اجرای ویژه زند وکیلی

تاریخ خبر:  1395/07/02